U Spomen-muzeju biskupa Josipa Jurja Strossmayera otvorena je izložba „Skriveni simboli u Infraredu“, iz crnog ciklusa Dijane Nazor Čorde.
Ovom izložbom slikarica predstavlja svoj recentni ciklus crnih slika nastalih InfraredArt metodom u kombiniranoj tehnici akrila, pozlate zlatnim listićima, fluorescentnih i fosforescentnih boja koji je nastajao od 2018. do 2024. godine.
U ime Muzeja govorila je i nazočne pozdravila kustosica Irena Ivkić. Izložbu je otvorio velečasni Marko Obradović, tajnik Nadbiskupskog ordinarijata, istaknuvši da je „izložba nešto posebno jer je riječ o spoju umjetnosti i tehnike, te je pozvao Đakovčane da posjete izložbu i otkriju skrivene simbole u slikama Dijane Nazor Čorde”.
Izložba „Skriveni simboli u InfraRedu” nešto je novo za đakovačku likovnu publiku, složila se u kraćem razgovoru za Radio Đakovo i sama autorica.
– Ova izložba je na neki način i eksperimentalna. Nastavila sam istraživanje nakon svog doktorata koji sam završila 2017. na Akademiji likovne umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Slike su u vizualnom spektru uglavnom crnih i zlatnih tonova ali u donjim slojevima su skrivene slike. S infracrvenom kamerom otkrivaju se figurativni motivi, labirinti, raspeti Krist, lice Krista i portreti. Dakle, u onim donjim, nevidljivim slojevima se krije druga slika koja daje tajnovitost. Time se približavam široj publici. To je metoda koja u Hrvatskoj pa u svijetu, još nije još prepoznata. Radi o novoj metodi infracrvenog slikarstva koja je tek zaživjela prije 15 godina zahvaljujući InfraredArtu i profesoru emeritusu Vilku Žiljaku. Kao znanstvenik primijenio je InfrareDesign metodu u zaštiti dokumenata, novčanica i raznih diploma. Njegova supruga Nada Žiljak prva je u svijetu počela koristiti infracrveno slikarstvo u svojim slikama, a ja sam prva doktorirala u tom području. Trebat će sigurno još dosta vremena da se publika navikne na ovaj način slikanja. Međutim, kada se malo uđe u golom oku nevidljive slojeve lakše je shvatiti suodnos dviju slika. Posjetitelji ovdje u Đakovu imaju priliku sliku individualno pogledati, zahvaljujući infracrvenoj kameri u prostoru i malim infracrvenim čitačima veličine mobitela. U vizualnom spektru možda se slike čine jako jednostavne, možda i mračne ali zapravo su intrigantne jer te dvije slike predstavljaju jednu te istu sliku. I filozofsko je pitanje što je to vidljivo, a što je nevidljivo na slici. Vjerujem kada publika uđe u te slojeve da će uočiti da je to kompleksno i slojevito slikanje.
– Kada, kako i zašto ste se odlučili zaviriti u taj svijet i jeste li našli ono što ste tražili?
– Kada? – 2010. sam počela istraživanje, a tek 2014. sam počela praktičnu primjenu.
– Zašto? – Da napravim novo istraživanje u području slikarstva i infracrveno slikarstvo stavim u umjetničko-znanstveni diskurs. Izuzetno je teško doći do nečeg novog kada je sve već napravljeno. Istraživala sam infracrveno slikarstvo u različitim tonovima, ciklusima, stilovima i primijenila sam istraživanje i u konzervatorsko-restauratorskoj struci u području retuša.
– Koliko tu pronalazite inspiracije i novoga s obzirom na to da sve vrlo brzo postaje ustaljeno, šablonizirano…?
– Motivi su već poznati, tu se nema što dati novo. Sve je rečeno što se tiče slikarstva, međutim, zadnjih sam godina počela kombinirati tri spektra: vidljivi, infracrveni i UV. Na ovoj izložbi imamo priliku vidjeti jednu sliku i pod UV svjetlom uz fosforescentne boje. Kada se ugasi svjetlo vidi se linija koja svijetli u mraku, pod UV svijetle tri linije, a u IR spektru se vidi lice Krista. Svaka linija za mene ime svoju simboliku. Ta tri područja se mogu vidjeti i na legendi, a možda je ova slika i najintrigantnija na ovoj izložbi.
Mislim da je ovo jednako vrijedno slikarstvo koje još nije prepoznato. Ljudsko oko vidi od 400 do 750 nanometara i sve ispod i iznad toga nam je nevidljivo. Kada se snima priroda infracrvenom kamerom otkriva se potpuno drugačiji, akromatski svijet bez boja. Krošnje stabala, drveća, sve je u sivoj skali i bijelo jer su prirodni materijali. Tehnologija je omogućila da i neki mobiteli imaju UV i IR kameru. Mislim da će uskoro većina mobitela imati tu mogućnost koji će biti i komercijalno dostupni. To će omogućiti da se ova metoda slikarstva bliži i široj publici. Na ovoj izložbi, tehnologija na pozitivan način proširuje mogućnosti slikanja i potiče kreativnost, pa pozivam posjetitelje da pogledaju izložbu i zavire u skrivene slojeve.