„Sve ono što smo se bojali, sada se ostvarilo” – tim riječima Tanja Popović Filipović iz biljskog Centra za edukaciju i informiranje potrošača upozorava na drastično povećanje cijena koje se dogodilo uvođenjem eura.
“Ne samo da bilježimo porast cijena već bilježimo i nepravedan izračun, odnosno preračunavanje. Da podsjetim, dvojno iskazivanje cijena se nastavlja do 31. prosinca 2023. godine i ono nije završilo sa 1.1. Ono što vidimo je da trgovci preračunavaju iz kuna u eure a trebali bi iz eura u kunu i tu nastaju razlike, 50 posto trgovaca koje sam ja osobno jučer provjerila cijena je sada u kunama skuplja, ne da je izražena skuplja nego sustav izbacuje da kupac plati skuplje. Je li to lov u mutnom ili nedovoljna edukacija ja to sada ne mogu reći. Sve ono što smo se bojali sad se ostvaruje. Imamo situaciju da je šišanje do kraja prošle godine koštalo 35 kuna, a sada je 6 eura. Trgovac nije povećao cijenu ali je stavio veću cijenu u eurima”, govori Tanja Popović Filipović
Euro ne smije biti razlog za dovođenje potrošača u neugodnu situaciju, tvrde u biljskom Centru za edukaciju i informiranje potrošača.
„Sad imamo sklizak teren, jer trgovci s jedne strane kažu inflacija je, povećavaju svoje cijene i usluge a to povećanje nije u skladu sa postotkom inflacije i ne pozivaju se na uvođenje eura. Tu se ostavlja dovoljan prostor za rad inspekcija da vide je li euro bio razlog za povećanje cijena. Mi kao potrošači vidimo, a ljudi i komentiraju kad izlaze iz trgovine koliko je cijena određenog proizvoda narasla u samo nekoliko dana. Potencijalno rješenje je nekakva mjera Vlade da se ograniče marže, pa da onima koji povećavaju cijene više ne bude interesantno povećavati cijene. Mi redovito kroz projekt „Tajni kupac” izvještavamo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. U posljednjih nekoliko mjeseci nije bilo previše problema oko dvojnog iskazivanja cijena nego oko porasta cijena. Oni proizvodi koji su bili pod mjerama nisu bili dostupni u trgovinama jer trgovcima nije bilo interesantno prodavati te proizvode jer im nije bilo isplativo”, dodaje Tanja Popović Filipović iz biljskog Centra za edukaciju i informiranje potrošača.
Situacija u ova tri dana je definitivno loša.
„Mi kao udruga pratimo i bilježimo, ali nemamo nekakvu regulatornu moć, mi možemo upozoravati i slati izvještaje a mi od sustava i države očekujemo da ovo zaustave. Ovo se moglo predvidjeti, ali ovakav scenarij je ipak i nas iznenadio, ovo je najgori scenarij. Kolege na terenu ulaze u trgovine i sve što je moglo poći loše je tako i ispalo. Od same pripreme trgovaca i pružatelja usluga do onog idem probati pa što bude, ja očekujem da će inspekcija na terenu utvrditi što se događa. Ako je netko omaškom pogriješio pa da to ima edukativni karakter, do sankcija koje treba upotrijebiti za one koji su ovo iskoristili kao priliku za dodatnu zaradu”, kaže nam Tanja Popović Filipović.
Iz Centra za edukaciju i informiranje potrošača upozoravaju i na propuste koji se javljaju u internet trgovini.
„Hvalevrijedno je kad nam se javi svaki potrošač i dojavi nam neku anomaliju s terena, svi ako budemo dovoljno aktivni možemo ovo prebroditi i tako utjecati na vlast da donese neke mjere da se ovo ne bi u budućnosti događalo. Potrošači dosta u zadnje vrijeme kupuju na webshopovima, dio njih cijenu iskazuje samo u eurima što ne bi smjeli, primijetili smo na nekim webshopovima da im je konverzija 7,6, a treba ponoviti da svi trebaju primjenjivati fiksni tečaj konverzije”, zaključuje Tanja Popović Filipović iz biljskog Centra za edukaciju i informiranje potrošača.